این روزها چالش های وجود ویروس کرونا در زوایای مختلف خودش را نشان می دهد، از مباحث اجتماعی و فرهنگی گرفته تا اقتصادی. در این بین شاهد قیمت گوشی موبایل بشکل نجومی در بازار هستیم به طوری که یک دستگاه موبایل در بازار امروز ۴۰تا۵۰ درصد گران تر از قیمت واقعی به دست مصرف کننده می رسد.
در بین کالاهای مورد استفاده عموم مردم، تلفن همراه هوشمند سریع ترین واکنش را نسبت به تغییر نرخ ارز دارد. زیرا فاصله واردات این کالا تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی، در مقایسه با سایر کالاها بسیار اندک یعنی حدود ۱۵ الی ۳۰ روز است.
زمین گیر شدن صنعت موبایل در این برهه از همان زمانی که بزرگ ترین تولیدکننده موبایل در جهان یعنی چین گرفتار این بیماری شد، کلید خورد؛ زیرا همزمان با اعلام رسمی خبر شیوع بیماری در این کشور آسیایی، بارگیری موبایل در بنادر چین متوقف شد و از طرفی شرکت‎های تولیدکننده موبایل که عمدتا در مجاورت شهر ووهان قرار داشتند، تعطیل شدند.
درحال حاضر شرکت های واردکننده به دلیل عدم امکان ارسال کالا قادر به تامین کالای مورد نیاز کشور نیستند. از طرف دیگر عرضه موبایل توسط شرکت های واردکننده از ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ تا به این لحظه به صفر رسیده است و عملا شرکت ها در این بازه زمانی هیچ کالایی عرضه نکرده اند.
رکود از زمانی که قیمت دلار و ارز نوسان پیدا کرده است به طور ناگهانی با افزایش قیمت گوشی موبایل همراه بوده ایم به طوری که در لحظه قیمت ها تغییر می کند از طرفی مردم هم توانایی خرید نیازشان را از دست داده اند به طوری که گوشی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی اکنون به ۳ میلیون تومان رسیده یا گوشی ۴ میلیونی به بیش از ۶ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
تلاطم بازار موبایل همه را از فروشندگان تا مردم عاصی کرده است.
بر اساس داده های اعلام شده گمرک طی ۳ ماه نخست ،دستگاه های ترخیص شده تنها پاسخگوی مصرف ۲ ماه کشور است! البته در صورتی که کالاهای رسوب شده در گمرک که چیزی حدود ۵۰۰ هزار دستگاه موبایل است موفق به تخصیص ارز شود شاید بتوان امیدوار بود که بخشی از این کسری کالا در بازار برطرف شود.
این در حالی است که وزارت ارتباطات اعلام کرده است برای تولید گوشی هوشمند داخلی برنامه مدون دارد.